القائمة الرئيسية

الصفحات

المسابقة المرة دي علي ٢٠ مليون دولار لسه عايز تعيش ؟

قصص قبل النوم قصص اطفال قبل النوم قصص للاطفال قبل النوم حواديت ماما نونا قصص اطفال قبل النوم مكتوبة قصص قبل النوم للأطفال قصص اطفال قبل النوم طويلة قصص الانبياء, قصص اطفال, قصص رعب, قصص واقعية, قصص قبل النوم, قصص القران, قصص العربية, قصص عالمية قصص رعب, قصص واقعية, قصص قبل النوم, قصص عالمية قصص خيالية قصص اطفال قصص قصيرة قصص خرافية قصص الاطفال قصص للاطفال قصص عربية للاطفال قصص اطفال جديدة قصه قصيره قصص رعب قصص مرعبة قصص روايات قصيرة قصص,قصص اطفال,قصص عربية,قصص عربيه,قصص قصص,قصص للاطفال,قصص عربي,قصص عربية للاطفال,قصص العربيه,قصص الاطفال,قصص العربية,قصص قبل النوم,قصص الاميرات,قصص اطفال قبل النوم,قصص للاطفال قبل النوم,قصص قبل النوم للاطفال,قصص رعب,قصص رنا,قصص الجن,قصص اطفال سندريلا,قصص كويلي,قصص مرعبه,قصص مرعبة,قصص مخيفه,قصص معبره,قصص مفيده,قصص مشهوره,رنا قصص رعب,قصص رعب رنا,قصص الارواح,قصص فيها عبره,قصص رعب حقيقية,قصص اطفال جديدة,قصص مرعبة حقيقية,قصص حقيقية مرعبة,قصص الجن و الارواح,قصص سحرية للأطفال,قصص مضحكة للأطفال


 الحياة ضاقت بيا جدا ، الديون كترت ، كان كلها ايام واترمي في السجن محدش يعرف عني اي حاجة ، كل ال شايل همي .. هي بنتي ملك وزوجتي مروة مين هيخلي باله منها ؟ كنت كاره الدنيا ! الدين ال عليا 300 الف جنيه ..! تمن العربية وال موبايل وثمن بيع الاجهزة لما حسبته لقيته عامل ٢٠٠ الف .. كنت بفكر جادي اني ابيع ، بس في الحالة دي انا وهما خلاص مفيش اي حاجة هتتسند عليها ! هنبقي موتا واحنا احياء ..

ده غير ان مش هعرف اسد الباقي برده ! .. فتحت موبايلي بالصدفة ، لقيت بيدج عاملة بوست ممول
« هنستضيف واحد لمدة شهر ، لو قد اللعبة تعالي ! 10 مشتركين ب مليون جنية .. كل متسابق هيتقبل هياخد نص المبلغ قبل الدخول والنص التاني لواحد بس بعد الخروج في انتظارك »
البوست مليان شير ولايكس وكومنتات ازاي الاشتراك !! فعلا عرض ميتفوتش ! مليون جنيه ... كل ال بيدور في ذهني !! البنك ؟ امي ! بنتي ومراتي ، حلم المشروع بتاعي والسفر.. مسكت تليفوني وانا بتصل ! .. رد عليا شاب استعلام .. سالني سؤال غريب
-- ليه عايز تشترك في المسابقة وايه ال يخليني اقبلك من ال 10 ؟
واضح انه سؤال روتيني !
- عليا ديون ! ولازم زوجتي متعرفش كل ده .. وعايز اامن مستقبلي ومش عايز اتسجن ولازم اعيش عشان ..
قاطع كلامي
-- لازم تعيش ؟ لازم تعيش كده انت معانا !! الاسبوع الجي حضر شنطتك هنوصل لعنوانك وهناخدك بعربية خاصة والفلوس هتكون جاهزة ..!
.
يعني ايه لازم تعيش ؟؟ ولكني فرحت .. فرحت جدا .. 500 الف جنية جايه الاسبوع الجي ، كنت بدعي فعلا انه ميبقاش حلم او كدب ، الاسبوع عدي ، الساعة 7 مساءا اتصل بيا وقالي العربية برا ومعاها الفلوس .. مكنتش مصدق ، اخدت الفلوس وودعت زوجتي
وقولتلها علي الديون ال هتدفعها وتخلي الباقي وان هرجع بزيهم تاني .. ورحت فعلا المقر وانا معصوب العينين ومش شايف حاجة ! دخلت كانت فيلا كبيرة جدا في حته مقطوعة تقريبا! ودخلوني صالة كبيرة جدا مكتوب عليها اسمي فيها سماعات في كل ركن ! ..
بعد ربع ساعة بدات رسالة مسجلة
« السادة المشتركين ! مرحبا بكم ، نورتوا المكان ، السادة المشتركين كل واحد قدامه قوانين ! ارجوكوا ، ارجوكوا اقروها كويس للحفاظ علي ايامكم .. هتسمعوا صوتي في اشعار اخر ..! مسكت الورقة عشان اقرا القوانين ! كانت في ظرف ابيض ..
« عزيزي المشترك ارجوك احفظ ال قوانين دي زي اسمك واطلع علي اوضتك ال باسمك ..»
.
1 - بعد الساعة 12 متخرجش ، ولو خرجت اوعي يمسكك !!
كنت مستغرب ! وضحكت واضح انها لعبة مسلية جدا ..
2- متساعدش حد لان لو سعدت حد هتبقي معاه ..!
3- لو في مرحلة عايز تقتل فيها مشترك اقتله بس لسبب مفهوم
بصينا لبعض كلنا ... قتل ؟؟ كانت نظراتنا مش مفهومة ! ..
4 - الاكل لما يبقي في الاذن غير كده متكلش !
5 - متحولش الهروب ! كل الابواب مفتحه بس متحولش الهروب !
6 - اوعي تقتل نفسك !! اوعي تقتل نفسك !! تحذير ؟
7 - ممكن تتكلم مع المشتركين ! بس خارج حدود اللعبة متسالش حصلك ايه ، وانت كمان ! متحكيش لو اتسالك ؟ ..
8- ممنوع استعمال الهواتف او الاجهزة الذكية ! ..
.
هو انا فين ؟ .. انا حقيقي فين مجرد مخلصت الورقة طلعت ل غرفة باسمي .. وبعد دقايق .. صوت غرفة جمبي بيفتح الباب .. سامع صوت خوفه وهو بيقول انا مش عايز اشترك خرجوني ! .. العقرب بتاع الساعة عمل جرس 12 .. اول قانون !!
اول قانون اوعي تخرج من اوضتك بعد 12 ، فضلت حاطط ودني علي الباب اسمع ! علي 12 وربع سمعت صوت صراخ غريب واصوات فعلا اول مرة اسمعها ! ..والصوت اتقطع ! السماعات اشتغلت
« الساعة 12:18 دقيقة .. موت المتسابق رقم 8" .. مخالفة القوانين ! خرج وتم العثور عليه .. كملوا نوم ..! »
! كملوا نوم ..
هو ليه حاسس انه بيحكيلنا نكته ! موت ايه ؟ انا عايز اع .. اعيش ده السبب ال اخترني عشانه صح ؟
اللعبة دي يعني الحفاظ علي حياتي !
انا خايف ، انا فعلا خايف .. مجاليش نوم من كتر التفكير ! باب الغرفة اتفتح لوحده .. والسماعة اشتغلت ! «
الرجاء النزول .. الافطار -» كنت بنزل من السرير بثقل .. ووقفت علي باب الغرفة .. شوفت كل المشتركين بيبصوا لبعض بخوف .. ده غير ال ماسك القوانين وبيحفظها وهو بيرتجف .. اخدت نفس قوي واتشجعت ونزلت .. السفرة كانت كبيرة ..
المشكلة ان مفيش غير المشتركين مين ال جيبنا هنا ؟ . قعدنا .. كنا بنبص لبعض بخوف ، واحد كسر الصمت ! وداق الرز !! كنت عايز اقوله لا !! لا .. الاكل باذن ..
بس لما لقانا كلنا بنبص ليه ، بص بخوف ! افتكر بدأت ملامح وشه كانه هيبكي .. الكرسي بتاعه .. الكرسي بتاعه نزل بي ! ارض الصااله اخدته !! منظر مرعب .. مش قادر اوصفه ! مش قادر اوصف الاصوات ال سمعناها ،
السماعة اشتغلت
« 8:50 موت المشترك رقم 3 .. كل واحد هنا موجود لسبب انا شايفه مقنع بنسبة ليا ، كلمة واحدة اثرت فيا ! كلمة واحدة كلها بتصب في معني واحد هي
ال " نفس " انت ال بتحكم في نفسك ولا نفسك متحكمة فيك ! كل واحد هنا جي بمزاجه .. افطاروا ..""
مقدرتش اكل .. كنت باكل بخوف .. انا فعلا لازم احفظ القوانين زي اسمي ! الابواب مفتوحة كلها لل عايز يهرب ! بس محدش قادر .. ده في اول يوم مات 2 !! مات من غير محد يبكي عليه ! مات وحيد وملوش حد ! اكيد مهما كانت اسبابنا ال جبتنا هنا ! كلنا متعلقين علي سبب واحد ان لازم نعيش ! .. وانا لازم اعيش .. انا اكتر واحد لازم اعيش ..! انا سايب ملك ومروة لوحدهم !!
.
طلعت غرفتي .. كنت حاسس ان الشمس مبتجيش المكان ده .. لحد دلوقتي مشوفتهاش ! الرعب ال جوايا مش قادر اوصفه .. ! السماعات اشتغلت .
. « المتشترك رقم 7 و 6 ينزلوا حالا ..»
انا رقم 7 عايز مني ايه ، كنا بنبص لبعض بخوف ! لما نزلنا لقينا صندوقين مايه زجاج كبار جدا .. كنا مش فاهمين في ايه ،.
السماعات اشتغلت
« السادة المشتركين ، يعني ايه تعيش ؟ ليه تعيش ! ايه السبب القوي انك تحب الحياة ، و ليه بنخاف من الموت .. الحياة بتحب ال يتمسك بيها ، زي مبتديك اديها ، مش عارف فعلا هتدوها حقها ولا لا .. قدامك صندوقين كل واحد هيخش في صندوق ماية في الاسفل ، هيتربط .. الماية هتغطي جسمك بالكامل ، ال هيقعد اكتر وقت هو الفائز ، ال مش قادر يكمل هتلاقي زرار في الشريط ال هتلبسه علي ايدك ، قاعدة الصندوق اسانسير ، دوس عليه هتخرج عادي .. بس افتكر ، انك معفرتش ! انت خرجت بمزاجك ،خرجت عشان انت عايز تخرج، انت مدتش الحياة حقها ! نفسك غوتك انك تخرج .. فمتلوش الحياة اما تاخد واخد مداهاش حقها ! .. انچوي .. »
كنت سرحان خايف ! .. ايه ال بيتقال ده .. دي لعبة كنت بلعبها زمان مع اصدقائي علي الشط بس ال بيخسر ميموتش هنا هيموت ..المتسابق ال ضددي بيبصلي وركبه بتترعش ، ايده بترتجف المنظر صعب
بصالي وقالي
-- انا مش هطلع .. مش هطلع انا لازم اعيش
كنت ساكت وببصله ، مقدر ال هو في .. ده شاب صغير
لبسناه الشريط ونزلنا
1 2 3 4 .. 40 ثانيه .. اطلع .. انا وهو بنبص لبعض !! كلنا متمسكين اننا نعيش .. ! 50 ث مبقاش يتحرك !! واضح انه مدرب !! 58 مش قادر .. كل ال بيدور في ذهني بنتي لقيت دوست علي الزرار ، انا خسرت .. السماعات اشتغلت ..
مبروك رقم 7 .. المتسابق رقم 6 مات في الماية في ال ثانيه 45 .. » ده الحظ .. ده الحظ اكيد .. !!
.
لما طلعت غرفتي مكنتش قادر انا مش مصدق .. السماعات كانت بتنادي علي المتسابقين اختبارات اكيد مختلفة وانا قاعد في اوضتي سرحان ومن سرحاني نمت .. بس صحيت علي صوته تاني
« مساء الخير ، ال فضلوا ثلاث مشتركين 7 ، 10ّ، 1 ، طبعا انتوا فاكرين ان اللعبة كانت لمدة شهر بس الشهر ده لمتسابق واحد بس .. مشكلة ، فعلا مشكلة النفس اوقات بتخليك تنسي حاجات كتير متركزش بتركز علي ال هيا عايزة بس بمجرد متلمح شيء بتحبه ، فلوس مثلا حط الفلوس في جملة مفيدة مش هتركز في التفاصيل كتير .. هنستضيف واحد لمدة شهر ، لو قد اللعبة تعالي ،10 مشتركين ب 10 مليون جنيه ..
كل متسابق هيتقبل هياخد نص المبلغ قبل الدخول والنص التاني لواحد بس بعد الخروج في انتظارك .. ، هنستضيفك ! النص التاني لواحد بس .. في انتظارك مش ده موضوعنا.. الغرفة ال انتو فيها بصوا يمين .. شايفين الغاز ال بيتسرب ده لو استنشقته لمدة 15 دقيقة هتموت .. في مخرج واحد بس وهيحل المشكلة المخرج سهل جدا . اه بس في حقنتين واحدة مسمة وواحدة لو اخدتها مش هتحس باي حاجة .. انجوي »
اول مقالها الحديد نزل علي كل الابواب !! الغاز ابتدي يملي الغرفة .. التوتر ، الخوف .. كنت بكتم نفسي وببص علي الحقن .. انا مش عارف انهي الاتنين زي بعض !!
نفس اللون نفس المحلول ، الحظ خدمني مرة التانية لا !! عدي 10 دقايق وكنت خلاص بحس اني بودع !! بصيت شمال !! لقيت شباك زجاج صغير .. فتحته ! وحطيت راسي في كنت شايف للفيلا من برا .. كحيت كتير استنشقت الاكسچين ..!
الوقت خلص والابواب اتفتحت وخرجت السماعة اشتغلت
« المتسابق رقم 1 اعتمد علي روح المغامرة اعتمد علي النفس اوقات الحياة بتديك بتمشي مع هواك ونفسك .. بس بمزجها !! زي معمل المتسابق رقم 10 ال اعتمد علي هواه .. وبمزجها بردو واحد مات من حقنة وواحد لا .. اما المشترك رقم 7 فهو المثال الحقيقي .. اقرا صح ! متبصش للحلول السهلة ، اتعب هتلاقي ، اوقات الطريق بيبقي قدامك .. وانت مش شايفه ، ممكن تعمل مجهود مضاعف في طريق تحسه سهل وهو مليان عواقب لمجرد بس كلمة ان الغرقان بيتعلق بقشاية ! لا ال غرقان .. كان المفروض يتعلم العوم الاول ! ..»
الراجل ده مجنون فعلا مجنون ،بس انا فهمت دماغه .. بعد 3 ساعات .. السماعات اشتغلت ..
« الجهاز ال قدامكوا ده .. 3D هتلبسو ال نضارات حالا .. يلا .. لقيت نفسي في مركب انا والمتسابق رقم 10 ومعانا اسرة !! ..
« ازيكوا الاسرة المكونة من ام وابن دي لازم تعدي البر التاني .. قدامكوا 5 اسماك قرش .. المسدس ال في اديكو في طلقة واحدة .. لو الاسرة موصلتش خسرتوا !! ابتسمت .. بس ال متسابق نمرة 10 غبي بيقولي هنعمل ايه .. بصتله انا اسف .. بس انا لازم ارجع البيت القانون التالت .. وضربت الرصاصة في دماغة ورميته الاسماك جريت علي ريحة الدم .. عديت بيهم .. والنضارات اتشالت ، بصيت جمبي لقيته مات فعلا ..
السماعة اشتغلت
« مبروك .. انت من احسن المتسابقين ال جت هنا !! .. باقي في الشهر .. 25 يوم .. مش مهم تعرف انا مين المهم تكون التجربة نجحت ! وعشتها اتمني انك تيجي الموسم القادم في تجربة جديدة ، بس احتمال متعدهاش ..استمتع باجازتك في الفيلا .. الفلوس اتحولت علي حسابك عايز تمشي بعد نص المده الباب مفتوح .. الصوت مشتغلش تاني .. كان نفسي اعرف مين ده .. ،الوقت عدي قررت اقعد لاخر يوم علي امل ان اسمع كلامه تاني .. مجنون؟ اه ، بس الفضول كان قاتلني .. واخر يوم بردو متكلمش .. العربية وقفت علي الباب !! السواق المقنع ده بردو خبه عيني .. بس قبل ميخبيها !! شوفت شخص كان الظل بتاعه باين واقف في بلكونة الفيلا ... رجعت البيت مكنتش مصدق ، ان ملك في حضني تاني ..
دلوقتي مر سنة ،والنهاردة جاتلي رسالة علي موبايلي ( المتسابق رقم ٧ .. المسابقة المرة دي علي ٢٠ مليون دولار لسه عايز تعيش ؟ ) .. ابتسمت
دلوقتي انا قدامي ١٠ متسابقين اكيد انا افضلهم..المكان ديكوره اتغير تماما .. السماعات اشتغلت
"" ازيكوا حياتكوا دلوقتي احسن بعد مكلكوا كسبتوا ال مليون جنية .. بس غريزة الطمع جابتكوا هنا تاني ، وغريزة الكبر قالتلك ان ال هيجوا مبتدأين ، اتمني تقروا القوانين الجديدة ..""
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

التنقل السريع